Modernizarea liniei de tramvai pe Bulevardul Vasile Milea, pe o distanță de numai un kilometru, durează prea mult – un an. Este concluzia la care au ajuns membrii Asociației Metrou Ușor și la care suntem înclinați să subscriem. Că proiectele de infrastructură din România, în general, și din București, în special, durează foarte mult nu mai este un secret pentru nimeni. Dar totul trebuie privit în context, așa că să vedem cât au durat lucrări similare realizate în mandatele altor primari generali.
Din cauza situației dezastruoase din vistieria Primăriei Capitalei, mandatul actualului edil general Nicușor Dan nu excelează în lucrări de infrastructură, cel puțin până acum. Ba chiar multe proiecte lansate de fosta administrație au fost puse pe stand by luni întregi.
Și totuși, la finele lunii trecute a început un proiect important pentru transportul pe șină din București. Pe 25 mai a fost predat amplasamentul pentru modernizarea căii de rulare a tramvaielor pe Bulevardul Vasile Milea, ultimul segment nemodernizat de pe inelul principal al Capitalei. Reabilitarea acestui sector este parte a angajamentului luat de Municipalitate în fața Comisiei Europene pentru cofinanțarea contractului de 800 de milioane de lei pentru achiziția a 100 de tramvaie noi de la Astra Vagoane Călători Arad.
De asemenea, trebuie modernizată și calea de rulare a tramvaielor de pe liniile 40 și 55. Contractul, în valoare de 28.056.510,21 lei, echivalentul a aproximativ 5,7 milioane de euro, va fi executat de SC Urban Profile Grele SRL, într-o perioadă de 12 luni.
Chestionare pentru vatmani radiografia transportului public din BucureștiUn termen mult prea mare, spun cei de la Asociația Metrou Ușor. „(…) Revenind la situația lucrării, disconfortul pasagerilor de pe inelul central al Capitalei – cel mai important inel de circulație – ar putea fi prelungit chiar și după demararea formală a lucrărilor, iar legături majore de tramvai ar putea rămâne suspendate nepermis de mult.
Aceasta deoarece termenul de execuție este de 12 luni, un termen halucinant pentru modernizarea unui tronson de 1 km”, se arată într-o postare de săptămâna trecută de pe pagina de Facebook Asociația Metrou Ușor.
Modernizarea liniei de tramvai deraieri la STB tramvai nou în București covid în microbuze licitația pentru tramvaie autobuze pe linia de tramvai investiții în linii de tramvai STB după 15 mai reorganizarea companiilor municipale mai puține tramvaie în București Gabriela Firea și Traian Băsescu Firea îi dă replica lui Ludovic Orban transport public gratuit licitația pentru tramvaie tramvaie turcești la BucureștiDa, pare nepermis de mult. Dar să privim lucrurile în context și să vedem ce au făcut și alți primari generali în situații similare.
În această analiză nu o vom include pe predecesoarea lui Nicușor Dan, Gabriela Firea, căci ea nu a lansat niciun proiect de infrastructură care să includă și linie de tramvai. Ba, dimpotrivă, a eliminat calea de rulare dedicată pentru tramvaie de pe Pasajul Doamna Ghica.
Începem cu Traian Băsescu, căci predecesorii lui, printre care Crin Halaicu, Victor Ciorbea și Viorel Lis, nu au făcut nimic în acest sens.
Vom da aici un singur exemplu. În mandatul său, în anul 2002, s-a realizat modernizarea căii de rulare a tramvaiului 41 și separarea ei cu garduri de carosabil. Așa apare în București conceptul de ”metrou ușor” pe cei 10,8 km ai liniei care leagă Piața Presei Libere de Ghencea. Lucrarea a durat dublu față de termenul asumat inițial, de șase luni de zile, motiv pentru care primarul general a fost aspru criticat la vremea respectivă. Și totuși, într-un an s-au modernizat peste 10 km, nu 1 km, ca acum, pe Bulevardul Vasile Milea.
În mandatul lui Videanu încep (și unele se și finalizează) ample lucrări de refacere a infrastructurii rutiere, dar și a liniilor de tramvai de pe arterele importante.
În acest sens trebuie menționată refacerea aproape integrală (cu excepția tronsonului cuprins între Podul Grozăvești și AFI Palace) a inelului central de circulație al Bucureștiului: Calea Văcărești – Șoseaua Mihai Bravu – Șoseaua Ștefan cel Mare – Bulevardul Orhideelor – Răzoare – Trafic Greu – Șoseaua Viilor – Șoseaua Olteniței. De asemenea, se modernizează infrastructura de tramvai pe Calea Giulești, pe Calea 13 Septembrie, dar și pe Șoseaua Colentina și Calea Moșilor.
Și în cazul lui Adriean Videanu, vom lua în calcul un singur proiect, anume cel al modernizării liniei de tramvai pe Calea Giulești, care a început în primavara anului 2005 și a durat până în septembrie 2006. Cu alte cuvinte, un an și jumătate pentru 4 km de linie de tramvai. Ce-i drept, unele lucrări, cum ar fi montarea dalelor de beton, au continuat și în 2007, însă sub trafic – tramvaiele au putut circula.
Modernizarea liniei de tramvaiÎn 2011, în mandatul primarului general Sorin Oprescu, a început modernizarea Bulevardului Liviu Rebreanu, inclusiv a liniilor de tramvai supraînălțate pentru a fi delimitate de partea carosabilă.
În 2014 a fost finalizat un prim tronson, de 1,7 kilometri, situat între Camil Ressu și Nicolae Grigorescu. Apoi, a mai durat trei ani pentru ca toată lucrarea să fie gata, așa că tramvaiele nu au circulat pe aici timp de șase ani. Marea greșeală a fostului edil Sorin Oprescu a fost că lucrările la cele două tronsoane nu au început simultan, ci consecutiv, iar circulația tramvaielor pe linia modernizată în lungime de 2,78 km s-a reluat abia în vara lui 2017, în mandatul Gabrielei Firea.
Sursa știre: clubferoviar.ro
Sursa foto: Facebook-Asociatia Metrou Usor