De ani buni, CFR Călători închiriază locomotive pe sume infime către operatorii privați. Sunt scoase la închiriere locomotivele cele mai bune, iar operatorul feroviar de stat rămâne să tracteze trenurile cu material rulant care se defectează pe traseu. A descoperit acest lucru, abia acum, și senatorul USR PLUS Marius Bodea, care până în vara anului trecut a reprezentat în Parlamentul României Partidul Național Liberal. Partid care a avut mai mulți miniștri ai Transporturilor în ultimii ani și care l-a susținut (și îl susține încă) pe fostul director general al CFR Călători, Dan Marian Costescu.
Marius Bodea spune că procedurile de închiriere a locomotivelor de la companiile de stat trebuie transparentizate, astfel încât opinia publică să afle câte locomotive sunt închiriate, cine sunt beneficiarii şi care sunt costurile statului.
Marius Bodea afirmă, într-un comunicat de presă citat de News.ro, că ultimele incidente în care au fost implicate garnituri de tren au scos la iveală probleme grave în organizarea activităţii societăților feroviare de stat. ”După 30 de ani de furturi, bătaie de joc şi incompetenţă, e de mirare că această serie de incidente nu a venit mai devreme. România, e tot mai clar, a ajuns la capăt în toate domeniile. (…) CFR Călători şi CFR Marfă închiriază companiilor private cele mai bune locomotive ale lor, pe sume infime, fără transparenţă. Cea distrusă la Feteşti fusese recondiţionată în 2019. Pentru firmele de stat rămân locomotivele vechi, care se defectează mereu, spre disperarea pasagerilor. Se creează astfel o concurenţă neloială la CFR, cu ajutorul chiar al oamenilor din CFR”, susţine Bodea.
Totodată, Bodea aminteşte despre modul “dubios” în care s-a realizat transferul de proprietate de la companiile feroviare de stat către cele private, dar şi despre implicarea în operaţiune a unor miniştri ai Transporturilor pe care “DNA nu i-a deranjat niciodată”.
România Feroviară despre șeful CFR Călători Hotărâri de Guvern feroviare Dan Costescu la Romatsa ieșirea CFR Călători din criză deturnare de fonduri la CFR Călători CV-ul lui Dan CostescuEste bizar însă că Marius Bodea își amintește abia acum de implicarea unor miniștri ai Transporturilor în afaceri nu tocmai ortodoxe, în condițiile în care până la finele lunii iulie 2020 a fost senator din partea Partidului Național Liberal.
În istoria recentă, Ministerul Transporturilor a fost condus inclusiv de miniștri propulsați de PNL sau PDL (partid care ulterior a fuzionat cu PNL), printre care îi amintim pe Ludovic Orban, Relu Fenechiu, Ovidiu Silaghi, Anca Boagiu, Gheorghe Dobre (de formație ceferist), Radu Berceanu sau Lucian Bode. Să nu uităm nici că fostul director general al CFR Călători, Dan Marian Costescu, a fost instalat în funcție de PNL, pe vremea când Marius Bodea reprezenta acest partid în Parlamentul României.
Senatorul USR îl susține necondiționat pe Cătălin Drulă
accidentul de la Fetești restricții de viteză la CFRAcum, Bodea consideră că responsabilitatea actualei coaliţii de guvernare este majoră, el fiind convins că ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă (USR), va interveni urgent pentru ca numărul de incidente pe calea ferată să scadă rapid.
Totodată, senatorul USR PLUS susţine că, până la modernizarea căilor ferate, din fonduri europene sau prin PNRR, este necesară transparentizarea procedurilor de închiriere a locomotivelor de la companiile de stat.
„Un prim pas obligatoriu îl reprezintă transparentizarea procedurilor de închiriere a locomotivelor de la companiile de stat. Vrem să aflăm câte locomotive sunt închiriate, în ce condiţii, cine sunt beneficiarii şi care sunt costurile şi câştigurile pentru companiile de stat. Astfel, pot fi eliminate rapid incidentele create de defectarea locomotivelor vechi”, mai spune senatorul USR PLUS Marius Bodea.
În luna iunie a anului trecut, atunci când la conducerea operatorului feroviar de stat se afla Dan Costescu, Club Feroviar a trimis următoarele întrebări către CFR Călători:
Numărul, tipurile și anii de fabricație/modernizare la locomotivele închiriate în prezent de către CFR Călători, precum și operatorii cărora le sunt închiriate.
Câte dintre locomotivele menționate la punctul 1 au fost închiriate în acest an?
Veniturile obținute atât în 2019, cât și în primele cinci luni ale acestui an (2020 – n.red.) din închirierea de locomotive.
Vă rugăm să explicați care este motivul pentru care locomotivele sunt închiriate, și nu operate de către CFR Călători. Care este, de asemenea, motivul pentru care locomotivele nu sunt vândute, în cazul în care nu sunt necesare companiei pe care o conduceți.
Răspuns în bătaie de joc
La câteva zile de la trimiterea solicitării de presă, răspunsul a fost în bătaie de joc, pe care-l redăm integral în cele ce urmează:
„În vederea creşterii veniturilor companiei, CFR Călători închiriază locomotive operatorilor de transport feroviar de marfă, în limita parcului existent şi doar după asigurarea necesarului de locomotive pentru realizarea remorcării trenurilor operate de CFR Călători. Atât închirierea numărului de locomotive, cât şi perioada de închiriere se efectuează în funcţie de situaţia punctuală existentă la CFR Călători, contractele conţinând clauze care permit companiei să sisteze închirierea locomotivelor dacă situaţia o impune. Celelalte aspecte solicitate de dumneavoastră ţin de caracterul confidenţial al contractelor şi de strategia companiei, drept pentru care nu este posibilă transmiterea acestor informaţii”.
Locomotivele trenurilor CFR Călători se defectează pe bandă rulantă
Rămâne de văzut dacă noua conducere a societății, în frunte cu Ovidiu Vizante, va face acum publice toate detaliile legate de închirierea locomotivelor sale și va rezilia unele contracte. Aceasta, mai ales în condițiile în care în ultima perioadă au fost extrem de numeroase cazurile de locomotive defecte la CFR Călători.
Nu mai devreme de joia trecută, CFR Călători a înregistrat un record nedorit: trei locomotive la același tren, dintre care două s-au defectat. S-a întâmplat la garnitura care a stat nouă ore în câmp lângă București.
„Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române informează că traficul feroviar este blocat pe Magistrala 900 Craiova–Timișoara, din cauza trenului IR 1991, care se deplasa pe relația Mangalia–Timișoara, rămas imobilizat în stația Valea Albă (județul Mehedinți) în urma unei defecțiuni tehnice apărute la locomotivă. Se estimează ca în aproximativ 45-60 de minute traficul să fie reluat”, au transmis inițial polițiștii.
Apoi, la ora 17.30 a ajuns locomotiva de ajutor, declarată și ea defectă când a sosit în Valea Albă. În jurul orei 19.00, oficialii CFR Călători au anunțat că a ajuns și a treia locomotivă de ajutor.
În final, trenul Mangalia-Timișoara a ajuns la destinație după 30 de ore.
Sursa știre: clubferoviar.ro
Sursa foto: Facebook-CanCan Dâmbovița