Cu o întârziere de aproape un an de zile față de termenul din contract, Regionala București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a recepționat, săptămâna trecută, cea mai modernă haltă din România. Prevăzută cu toate dotările demne de secolul 21, ea este deocamdată „sigilată”, pentru că aici nu oprește niciun tren și nici nu sunt planuri în acest sens pentru viitorul apropiat.
Este vorba de noul PO Aeroport de pe Magistrala 700, stație situată între Mogoșoaia și Balotești, în imediata apropiere a pasajului feroviar de peste DN1.
La finele săptămânii trecute, Regionala București a CNCF CFR SA a făcut recepția finală la obiectivul de investiții „Dublarea liniei de cale ferată între staţiile Mogoşoaia şi Baloteşti”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul regionalei. Informația a fost confirmată și de antreprenorul general al lucrării, firma cu capital austriac Porr Construct.
Dublarea liniei Mogoșoaia-BaloteștiContractul, în valoare de 50,5 milioane de lei, a fost semnat pe 19 aprilie 2019 și avea un termen de finalizare de 17 luni, care includea elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de infrastructură şi suprastructură feroviară pe întregul traseu, în lungime de aproximativ opt kilometri. Cu alte cuvinte, întreaga lucrare ar fi trebuit să fie gata în luna septembrie a anului trecut. Nu a fost așa, pentru că, deși constructorul s-a mișcat „cu talent”, au apărut mai multe situații neprevăzute.
Una dintre acestea a fost apariția peste noapte a unei persoane care a revendicat un teren din imediata vecinătate a noii stații de cale ferată, fapt ce a presupus modificarea din mers a proiectului. Apoi, a fost nevoie de lucrări suplimentare în stația Balotești, de înlocuire a liniilor de cale ferată pe o distanță mai mare decât fusese estimat inițial.
Una peste alta, toate aceste lucrări neprevăzute au întârziat lucrarea, care include și PO Aeroport, stație reconstruită în vederea Euro 2020, ca plan B în cazul în care conexiunea feroviară directă între Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă nu ar fi fost gata la timp. Aceasta din urmă a fost însă pusă în funcțiune mai repede, în luna decembrie a anului trecut, iar recepția finală a avut loc în primăvara lui 2021.
planul B pentru Euro 2020 dublarea liniei ferate de aeroport linia ferată de aeroportSă revenim la PO Aeroport. Noul Punct de Oprire a fost construit la câteva zeci de metri distanță de cel vechi (foto), inaugurat în 2009, în mandatul de ministru al Transporturilor al lui Radu Berceanu.
Construcția fusese realizată cu sprijinul Club Feroviar și, ani de zile, a servit ca stație feroviară de unde călătorii erau preluați cu microbuzele pentru a fi duși la Aeroportul Henri Coandă și invers. Vechea stație PO Aeroport avea un singur peron, cu o copertină și o rampă de acces. Ea a fost demolată după începerea lucrărilor de dublare a liniei ferate.
Apoi, a început construcția noii stații, mult mai aproape de DN1. Punctul de Oprire Aeroport este o construcţie nouă, pe două niveluri (parter şi etaj), cu două peroane, fiecare în lungime de 150 m şi lățime de 3 m, accesul călătorilor la peroane fiind asigurat prin intermediul unor scări fixe şi rulante, iar accesul persoanelor cu dizabilități poate fi asigurat prin intermediul unui lift.
În fața clădirii de oțel și sticlă se află și o mini-parcare. Trebuia să fie mai mare, îndeplinind funcția de park&ride pentru navetă, dar în ultimul moment a apărut un misterios proprietar al terenului din fața construcției, așa că proiectul a fost modificat, după cum am menționat mai sus.
Chiar dacă are dotări high-tech, noul Punct de Oprire nu are grup sanitar, pentru că în zonă nu este rețea de apă curentă și nici canalizare. Toate vilele construite în vecinătatea stației feroviare au fose septice. În consecință, la gară vor fi amplasate toalete ecologice din cabine de plastic. Așa s-a întâmplat și la Biroul de Mișcare, construcție modulară de tip container, situat la bifurcația către Aeroportul Henri Coandă din linia 700, în dreptul fostei Halte Odăile.
Stația feroviară a fost recepționată de Regionala București, însă aici nu oprește niciun tren. ”Situația este în analiză”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul Societății Naționale de Transport feroviar de Călători CFR Călători.
Pe această porțiune din Magistrala 700 circulă zilnic opt perechi de trenuri de călători, toate ale operatorului feroviar de stat, dintre care șase Regio și două Interregio, spre și dinspre Urziceni și Galați. Dacă ar opri la PO Aeroport, ele ar putea fi folosite de locuitorii din zonă pentru a ajunge la București în numai 20 de minute.
Cartierul Ferme din Otopeni grupează aproape 2.000 din cei aproximativ 15.000 de locuitori ai orașului Otopeni din județul Ilfov. În plus, între noul punct de oprire și stația Balotești, spre rezervoarele de combustibil ale aeroportului din zona cargo, se construiește un nou cartier rezidențial. Acesta va avea trei faze de construcție și va mai aduna câteva mii de oameni.
Odată ce și la PO Aeroport vor opri trenuri, Otopeniul va deveni orașul care are trei stații feroviare funcționale.
Celelalte două sunt stația Aeroport Henri Coandă, de la capătul conexiunii feroviare construite de Arcada Company și date în funcțiune la finele anului trecut, și Patinoar PO (cunoscută ca „gara lui Țiriac”) de pe aceeași linie. Aceasta din urmă a fost pusă în funcțiune la data de 1 iunie 2021. Și aceste două stații feroviare au dotări demne de secolul 21.
În oraș mai există vechea gară Otopeni, de pe linia ferată de centură, care este însă abandonată și lăsată în paragină.
Acum, rămâne de văzut când vor opri primele trenuri în cea mai modernă haltă din România, PO Aeroport.
Sursa știre: clubferoviar.ro
Sursa foto: clubferoviar.ro