Asocierea Esta Construction LLC(Rusia) – Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş(Turcia) a câștigat licitația pentru proiectare și execuție structuri de rezistență la viitoarea linie de Metrou M6, între stațiile 1 Mai-Băneasa, arată date consultate de Economica.net.
Este pentru prima dată când o companie din Rusia ar intra într-un mare proiect local de infrastructură, iar momentul este unul extrem de interesant, având în vedere tensiunile din Ucraina, dar și modificarea legii achizițiilor publice în sensul interzicerii accesului la licitații a firmelor din țări non UE care nu fac parte din Spațiul Economic European(SEE) , nu se află în proces de aderare la UE sau care nu au semnat Acordul privind Achizițiile Publice al Organizației Mondiale a Comerțului (AAP).
Asocierea ruso-turcă a obținut, conform informațiilor Economica.net, peste 97 de puncte dintr-un total de 100, urmând să fie declarată câștigătoare a licitației pentru proiectare și execuție structure de rezistență la tronsonul 1 Mai-Tokio/Băneasa din viitoarea linie de metrou M6.
Dacă în cazul societății turcești nu există semne de întrebare, Turcia fiind o țară considerată în proces de aderare la Uniunea Europeană, în cazul rușilor de la Esta Construction suntem inclusiv în fața unei probleme de natură legală.
Autoritățile au modificat recent Legea Achizițiilor Publice în sensul limitării accesului la licitații pentru proiecte de infrastructură. Conform prevederilor OUG care modifică legea companii din țări precum China sau Rusia nu mai pot participa la licitații de infrastructură majoră la noi în țară.
Noile prevederi arată că un operator economic poate participa la licitații doar dacă provine dintr-o țară care îndeplinește una dintre următoarele condiții:
-un stat membru al Uniunii Europene;
-un stat membru al Spațiului Economic European (SEE)
– țări terțe care au ratificat Acordul privind Achizițiile Publice al Organizației Mondiale a Comerțului (AAP), în măsura în care contractul de achiziție publică atribuit intră sub incidența anexelor 1, 2, 4 și 5, 6 și 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
– țări terțe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană;
– țări terțe care nu intră sub incidența pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care Uniunea Europeană este obligată să acorde accesul liber la piața în domeniul achizițiilor publice;”.
Din analiza legislației secundare care însoțește noul OUG , reiese că Rusia nu se încadrează în niciuna dintre situațiile de mai sus.
Relațiile dintre România și Rusia trec în această perioadă printr-o etapă tensionată. Recent, Rusia a decis retrimiterea în țară a unui diplomat român, ca răspuns la decizia României de a îl expulza pe atașatul militar al Ambasadei Rusiei la București sub acuzații de spionaj.
După ce a efectuat manevre militare masive la granița cu Ucraina , Rusia a intrat într-un conflict cu Uniunea Europeană și NATO, organizații din care România face parte. Chiar dacă , declarativ cel puțin, trupele au fost retrase, tensiunile continuă să existe. Ca membră NATO și vecin al Ucrainei, România este una dintre cele mai expuse țări în caz de conflict în regiune, prezența unei companii rusești în mari proiecte de infrastructură fiind cu atât mai interesantă.
Compania rusească Esta, parte a asocierii care a câștigat licitația pentru M6, are și o filială în România, însă a participat la licitație cu o firmă înregistrată în Cipru. În Rusia, Esta pare să fie specializată mai degrabă în construcția de centre comerciale, hoteluri și cazinouri, conform informațiilor publicate pe propriul site .
Conform sursei citate, singurele proiecte de infrastructură la care Esta Construction a participat sunt două aeroporturi, anume Gagarin și Domodedovo. Un alt proiect major a fost și construcția stadionului echipei de fotbal Kuban Krasnodar. În rest, portofoliul firmei este format mai ales din centre comerciale, hoteluri, cazinouri și școli.
Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, declara la începutul acestui an că în a doua parte a lui 2021 va fi anunțat câștigătorul pentru secțiunea 1Mai-Tokio (Băneasa) a viitoarei linii de metrou M6. Cu aceeași ocazie, Drulă spunea și că autoritățile au decis să renunțe definitiv la tronsonul care lega și Aeroportul Otopeni la noua magistrală, deoarece era un proiect prea scump și fără susținerea economică.
La licitație pentru M6, în afară de asocierea ruso-turcă au mai participat trei alte asocieri. Este vorba despre Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. , China Communications Construction Company & 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata S.p.A. și FCC – Gülermak J.V.
Sursa știre: economica.net
Sursa foto: Facebook-Vitalie Cojocari