Ministerul Transporturilor pregătește un ajutor de stat pentru Tarom

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonoanță de Urgență prin care să acorde un ajutor de stat de restructurare companiei din subordine, „singura soluție pentru succesul restructurării TAROM și rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung”, se precizează în documentul citat.

În Adunarea Ordinară a Acționarilor a TAROM din 3 iunie  2021 a fost aprobată notificarea Planul de restructurare pentru accesarea unui ajutor de stat în valoare de 190,7 milione de euro, din care 93 de milioane de euro majorare de capital, 40,6 milioane de euro reprezentând ajutor de salvare acordat în 2020, împreună cu dobânzile aferente, iar 57,2 milioane de euro sub formă de grant. Contribuția proprie este de 217,7 milioane de euro.

În luna noiembrie a anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul pentru acordarea unui ajutor de restructurare TAROM, însă Ordonanța Guvernului nr, 45/1997, cea care se referă la înființarea companiei, nu prevedea și care sunt sursele de finanțare ale unor eventuale ajutoare de stat.

Primul articol introdus se referă la faptul că TAROM poate beneficia de un ajutor de stat de restructurare sub formă de alocații de la bugetul de stat, că forma și valoarea acestuia, cât și condițiile de acordare se vor aproba printr-o hotărâre a Guvernului, dată doar după ce Comisia Europeană își dă avizul. De asemenea, este prevăzut și faptul că sumele alocate de la bugetul de stat și nerecuperate în cazul achiziției de avioane vor fi transformate în capital social la sfârșitul fiecărui an.

Al doilea articol se referă la faptul că TAROM poate beneficia de ajutoare de stat pentru acoperirea pagubei, respectiv, a deficitului de lichiditate rezultat în urma unor evenimente extraordinare, dar și că metodologia și cerințele privind acordarea și de monitorizarea ajutorului de stat „se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, emis după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat, cu respectarea condițiilor stabilite prin decizie”, se mai arată în documentul citat.

Până în prezent, TAROM a beneficiat de un ajutor de salvare, sub forma unui împrumut de Trezorerie în valoare de aproximativ 176 milioane lei (36,7 milioane euro), care ar fi trebuit să acopere necesarul de lichidități al companiei pentru perioada martie – august 2020, asigurând funcționarea normală a companiei până la implementarea unui program de restructurare, se arată în expunerea de motive.

„Criza generată în transportul aerian de către pandemia COVID-19 a complicat însă situația financiară a TAROM, ajutorul de salvare fiind utilizat în special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fără a reuși să echilibreze fluxul de numerar, așa cum era prevăzut în planul de lichidități pentru perioada martie – august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare”, se mai arată în documentele MT.

TAROM a inițiat apoi demersurile pentru obținerea unui nou ajutor, care să acopere pierderile estimate la finalul lui 2020 de aproape 65 de milioane de euro. Comisia Europeană a aprobat doar compensarea pierderilor pentru perioada 16 martie-30 iunie, în valoare de 19,3 milioane de euro.

„Având în vedere că pandemia COVID-19 a afectat în mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene și după 30 iunie 2020, Compania TAROM intenționează să solicite, în temeiul art. 102 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de această pandemie până la sfârșitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, în situația autorizării de către Comisia Europeană, din ajutorul de restructurare”, se mai arată în expunerea de motive.

Ajutorul de salvare acordat până acum de TAROM trebuia este purtător de dobândă și trebuia returnat în termen de șase luni de la data acordării, cu excepția în care, în acest interval compania elaborează un plan de restructurare și notifcă Comisia Europeană pentru acordarea unui nou ajutor, de restructurare.

Lucru pe care TAROM l-a și făcut. Printre măsurile de restructurare se numără uniformizarea flotei, optimizarea comercială, restructurarea de personal, optimizarea Direcției Tehnice, optimizarea costurilor. TAROM a încheiat 2020 cu o pierdere de 431 de milioane de lei și estimează pentru acest an pierderi de 230 de milioane de lei.

Recent, conducerea companiei a fost preluată de Cătălin Prunariu, fiul singurului consmonaut român, Dumitru Prunariu. Compania TAROM a fost conducă în ultimii cinci ani de 13 directori.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, declara recent că pentru TAROM există „un plan bun”, dar punerea în aplicare a acestuia nu îl mulţumeşte. El susţine că, pentru a redeveni profitabilă, compania TAROM are nevoie de o injecţie de capital de 150-200 de milioane de euro, un ajutor de stat având nevoie de aprobarea Comisiei Europene.

Sursa foto: Facebook-ProMotor

Articole Similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Most Popular